Vandebron is een snelgroeiende duurzame startup die de energiewereld wakker probeert te schudden. In korte tijd heeft het bedrijf meer dan 120.000 klanten aan zich weten te binden. We spraken met Pieter van Wijk, hij was als ‘growth hacker’ verantwoordelijk voor de groei van de vernieuwende energieleverancier. Vandebron is een belangrijke sponsor van ToekomstBehendig.nl, en heeft daarvoor goede redenen.

Waarom zou je een nieuw energiebedrijf beginnen? Groene stroom is tegenwoordig bij zowat elke energieaanbieder te krijgen. Toch is dat vaak maar een klein onderdeel van de opbrengst. “Omdat traditionele energiemaatschappijen voor het grootste deel milieubelastende fossiele energie aanbieden, hebben ze minder belang bij een snelle overstap naar duurzame energie.”

Veel mensen willen daarentegen wél zo snel mogelijk volledig over op groene energieopwekking. “Daar is Vandebron een antwoord op.”

Vandebron is de eerste marktplaats voor lokale duurzame energie waar boeren, buren en bedrijven hun energie kunnen doorverkopen. De consument kiest vervolgens zelf een van deze energieleveranciers. “Vandebron wil het systeem van onderop veranderen en mensen daadwerkelijk een alternatief bieden. Door een energieopwekker bij hen in de buurt te steunen, maken ze impact”, legt Pieter uit.

Een onwaarschijnlijk partnerschap
Een energieleverancier lijkt misschien weinig met onderwijs te maken te hebben, maar dat ziet Pieter anders. “Wie jong doordrongen raakt van het belang van duurzaamheid, zal hier later sneller iets mee doen. Jongeren moeten allereerst leren dat klimaatverandering een probleem is, en dat het alleen kan worden geremd als duurzame energie de norm wordt.”


Pieter vindt het kortom van groot belang dat jonge mensen kritisch nadenken over hoe ze de toekomst graag zouden zien. “Het is geweldig als je daar vervolgens in je werk een bijdrage aan kan leveren, en die kans wordt groter als je het van jongs af aan meekrijgt.”

'Wie jong doordrongen raakt van het belang van duurzaamheid, zal hier later sneller iets mee doen'

Het energiebedrijf zoekt zelf ook manieren om de duurzame boodschap te verspreiden. Vandebron publiceert informerende artikelen en filmpjes, en organiseert bijvoorbeeld open dagen bij boeren die groene energie aanbieden, allemaal om (toekomstige) klanten te laten zien dat groene energie ook bij jou om de hoek opgewekt kan worden.
 

Uitdagingen
Ze bereiken alleen nog niet iedereen. ,,Daarom vinden we ToekomstBehendig.nl ook zo tof. Jonge mensen een duurzame school of opleiding helpen kiezen is van groot belang, want zo leren de nieuwe generaties hoe ze moeten omgaan met de uitdagingen die ons te wachten staan.”


Pieter zag met eigen ogen hoe onderwijs op dit moment nog tekortschiet. Hij studeerde bedrijfskunde, waar duurzaamheid een apart vak was, en dus nog erg gezien werd als een los thema. “Iedereen in het onderwijs moet zich afvragen wat duurzaamheid betekent voor het vakgebied, en moet dat vervolgens meegeven aan leerlingen of studenten. Ik wil dat duurzaamheid een terugkerend thema wordt binnen ieder vakgebied.”

'Ik wil dat duurzaamheid een terugkerend thema wordt binnen ieder vakgebied' 

 

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...