Rotterdam is de stad van de haven en de zware industrie. Geen wonder dus dat Stichting Stimular 28 jaar geleden juist hier bedrijven ging helpen met verduurzaming. De stichting ging dus vroeg met dit actuele thema aan de slag.

Stimular is al lang met duurzaamheid bezig, waardoor directeur Adriaan van Engelen veel kan vertellen over de inhoudelijke verandering van het thema. “Eind jaren tachtig ging het met name over het uitbannen van gevaarlijke stoffen in de industrie”, vertelt hij. “In de jaren negentig kwam hier het afvalvraagstuk bij; mensen dachten er nauwelijks over na als ze iets weggooiden.”

Kenmerkend was volgens Adriaan dat de consequenties van beide problemen direct zichtbaar waren. “Mensen werden ziek van schadelijke stoffen, en de afvalbergen bij bedrijven werden onbeheersbaar groot. De urgentie was duidelijk”, legt Adriaan uit.

'De oplossing ligt in een circulaire economie zonder fossiele brandstof'

“Tegenwoordig gaat het vraagstuk vooral om de uitputting van grondstoffen en het klimaat”, signaleert Adriaan. “De oplossing ligt in een circulaire economie zonder fossiele brandstof. Dit is voor mensen moeilijk grijpbaar, simpelweg omdat ze het niet kunnen zien. De urgentie is voor velen dan ook niet duidelijk. Hierdoor is het vraagstuk ingewikkeld: de grote gevolgen liggen ver in de toekomst en het probleem is te groot om morgen opgelost te zijn.”

Rol van het onderwijs
Volgens Adriaan kan het onderwijs op twee manieren een rol spelen in het duurzaamheidsvraagstuk dat nu speelt. “Ten eerste kunnen scholen het schoolgebouw aanpakken. Hierbij kun je denken aan de aanschaf van een warmtepomp, zonnepanelen op het dak, en het scheiden van afval. Dit is laaghangend fruit dat zo geplukt kan worden, voor meer duurzaamheid, om geld te besparen én als goed voorbeeld aan de leerlingen.”

De tweede en volgens Adriaan nog belangrijkere rol van het onderwijs is om het thema duurzaamheid terug te laten komen in de lesstof. “In elk vak moet je je inzetten voor een circulaire, fossielvrije samenleving. Dat betekent natuurlijk wel voor iedere les iets anders”, zegt Adriaan.

'In elk vak moet je je inzetten voor een circulaire, fossielvrije samenleving'

“In de technische opleidingen zit dit vaak al goed; daar komen al volop duurzame technologieën aan bod. Toch lopen veel opleidingen voor de dienstverlenende sector helaas achter, terwijl hier de leidinggevenden van de toekomst worden opgeleid. En ook als een makelaar van school komt, moet die weten welke mogelijkheden er zijn op gebied van duurzaamheid, net als een autoverkoper of een kledingontwerper."

Kortom, volgens Adriaan valt er voor veel opleidingen nog heel wat te winnen. “Alleen zo wordt duurzaam denken en handelen iets gewoons. Dan pas zal er echt iets veranderen!”

 

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...