André de Hamer wil dat zoveel mogelijk docenten duurzaamheid en enthousiasme aan elkaar verbinden in het klaslokaal. Hij werkt als programmamanager voor netwerkorganisatie Duurzame PABO. “Het is goed om alle mensen die zich bezighouden met duurzame ontwikkeling in het onderwijs samen te brengen: zo kunnen ze elkaar ondersteunen en inspireren.”

Kinderen moeten op jonge leeftijd in aanraking komen met duurzaam denken en doen en ik zie daarvoor een cruciale rol voor de pabo-student weggelegd,” legt André uit. “Zij zijn immers de docenten van de toekomst.”

Duurzame PABO is een netwerk van pabo’s en basisscholen die actief bezig zijn met duurzame ontwikkeling. “Met een paar enthousiaste collega’s hebben we dit netwerk in 2005 opgezet om pabo-studenten, docenten, bestuurders van onderwijsinstellingen en de academische wereld met elkaar te verbinden.” 

Projecten en activiteiten
Wat doet een netwerkorganisatie precies? “Het netwerk ondersteunt pabo’s en basisscholen in kwaliteitsbevordering, is lid van het internationale UNESCO-netwerk voor duurzame ontwikkeling, publiceert boeken en organiseert uiteenlopende duurzame projecten en activiteiten.” De organisatie is onder andere trekker van het project ‘Natuur als leukste vak op school’, was penvoerder van het energiebesparingsproject “Meer met Minder op de basisschool” en organiseert dit jaar voor de tiende keer samen met partners de jaarlijkse voorleesactie op de Dag van de Duurzaamheid (waar wij eerder al over schreven).

Ook organiseert Duurzame PABO jaarlijks een netwerkdag. “160 bezoekers steken dan de koppen bijeen om het te hebben over vragen als ‘Hoe geef je buiten les?’ en ‘Hoe kunnen we als school verduurzamen?’ Verder bieden we ondersteuning aan basisscholen door academische literatuur te vertalen naar teksten waar bestuurders en leerkrachten praktisch mee aan de slag kunnen, zoals het boek '32 lessen voor de toekomst' - een boek met voorbeeldlessen, die docenten in hun eigen klas kunnen gebruiken.”

Ontdekkend leren
André wil dat leerlingen uitgedaagd worden tot onderzoek en eigen initiatief. “Je kan kinderen op een vernieuwende manier leren over duurzaamheid door ze mee te nemen naar buiten, de echte wereld in - maar een leerkracht heeft geen tijd om er elke dag op uit te gaan. Daarom is het verstandig en belangrijk om de kinderen te léren hoe ze moeten leren en ontdekken. Daar hebben ze de rest van hun leven profijt van. Een goede leraar geeft leerlingen niet de juiste antwoorden, maar leert hoe je zelf antwoorden vindt.”

"Leerlingen profiteren als ze leren hoe ze kunnen ontdekken en leren"

Het aantal docenten dat manieren ziet waarop zij duurzaamheid in hun lessen kunnen verwerken neemt toe, geeft André aan. “Nu duurzaamheid meer mainstream is geworden, hebben we steeds meer praktijkvoorbeelden waardoor we kunnen laten zien dat duurzaamheid vaak tot beter onderwijs leidt. Dát maakt leerkrachten heel erg enthousiast. En als je doet waar je energie van krijgt, kan jij het verschil maken."

 

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...