Middelbare School

Op 12 april gaf Arjen Wals een inspirerende lezing over duurzaamheid in het voortgezet onderwijs. Hij is hoogleraar Transformatief Leren voor Sociaal-ecologische Duurzaamheid. Hij benoemt dat duurzaamheid is een vaag begrip is, omdat het context afhankelijk is. 

“Van alle thema’s waar je het over kan hebben, is duurzaamheid het meest alomvattend en belangrijk. Het steekt toch af en toe wel de kop op als je een aardrijkskundedocent met een hart hebt”, aldus docent Jos Hummelen. Op het Metis Montessori Lyceum geeft hij aardrijkskundelessen aan de bovenbouw met een focus op duurzame ontwikkeling. Dit doet hij aan de hand van actualiteit en de belevingswereld van de leerlingen. Hij stimuleert collega’s hetzelfde te doen.

Het Comenius Lyceum in Amsterdam is een Econasium. Dit is een zelf ontwikkeld programma gericht op duurzaamheid. “Eerst bood de school een te weinig passend aanbod aan.” zegt Marcel. “We wilden dat veranderen. We zijn hiervoor een onbekende weg ingegaan.”

Er zijn te weinig middelbare scholen in gemeenten zoals Amsterdam en Utrecht. Uit onvrede met het huidige aanbod zijn oprichters Guido Bastiaans, Jacomijn de Vries en Jennifer Schipper-de Laet gaan onderzoeken of er een duurzame middelbare school opgericht kan worden. Wij spraken Guido over zijn motivatie.

Op dinsdag 13 maart waren we aanwezig bij een Geo Future School projectdag, op het Gerrit Rietveld college te Utrecht. Een dag waar leerlingen op onderzoek gaan in hun eigen omgeving. Op deze manier worden leerlingen betrokken met maatschappelijke thema’s. We spraken met Bram Hamburger, de aardrijkskundedocent die dit programma trekt op de school. 

Hoe ga je ermee om als op je school een groeiende groep leerlingen met extreemrechtse denkbeelden rondloopt? Op een Nijmeegse middelbare school organiseren ze jaarlijks een werkweek naar Auschwitz. Dat lijkt behoorlijk te helpen. Een mooi praktijkvoorbeeld van sociale duurzaamheid.

Leren over duurzaamheid door er kunst over te maken. Op middelbare school De Werkplaats gaan ze op deze creatieve wijze met het thema om. Petra Rook, die als docent van beeldende vakken de jongeren begeleidde vertelt erover. “We leren de jongeren te werken met hoofd, hart en handen.”

Het IVN jongeren adviesbureau is een programma voor het voortgezet onderwijs dat scholieren betrokken maakt bij vraagstukken die in hun omgeving spelen. De leerlingen adviseren echte opdrachtgevers over maatschappelijke kwesties. Kees Siderius, projectmanager bij IVN, vertelt hoe dat precies gaat, en wat het oplevert.

 

Scholen van binnenuit veranderen door leerlingen aan het roer te laten staan: dat is het motto van Eco-schools, een door de VN erkend keurmerk dat onderwijsinstellingen het predikaat 'Duuzame School' geeft. Eva sprak met Hak van Nispen, een Nederlandse initiatiefnemer van dit internationale keurmerk.

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...