Door Sabine Wong

Afgelopen week stond ik voor de klas als Codekamp begeleider bij Bomberbot. Bomberbot is een start-up uit Amsterdam. Zij leren kinderen op een toegankelijke en boeiende manier 21e eeuwse vaardigheden. Dit bieden ze aan door middel van Codekampen tijdens schoolvakanties en via lespakketten voor het basisonderwijs. In het bosrijke Bloemendaal op de Sint Theresiaschool begeleidde ik met twee anderen een groep van 22 kinderen voor de Web Editie. Kinderen van 6(!) tot 14 jaar zetten hun eerste schreden in de wondere wereld van code.

Als elfjarig kind ging ik zelf ook naar een computerkamp, ik was daar het enige meisje. In plaats van websites maken met HTML koos ik te zijner tijd voor leren programmeren. Ik wilde namelijk graag games leren maken. Het bleek dat we toen QBasic leerden, waar je om een tekening te maken elke pixel individueel dient te coderen. Een onhandige programmeertaal die algauw overtollig was geraakt. 

Via een masterclass verfrisde ik mijn HTML kennis en leerde ik CSS. Het was erg leuk om deze programmeertalen te leren, en door te geven aan deze enthousiaste en diverse groep. Gelukkig waren hier wel meerdere meisjes die meededen. Het is de missie van Bomberbot om kinderen over de hele wereld de benodigde digitale vaardigheden te leren om succesvol te zijn in de moderne samenleving.

Zelf sleutelen met code

Op het programma stonden de basisprincipes van HTML en CSS, en ook meerdere lessen uit het educatieve spel ‘Bomberbot’. Hier leren kinderen de logica achter codetalen; haakjes open en sluiten om opdrachten te geven. Het moment dat je een puntkomma of een haakje sluitend plaatst, is het meest magische. Je ziet die gelukkige blik dan verschijnen: “Wow! Het is gelukt!”. Simpele acties zoals een plaatje of video op je website insluiten zijn een enorme overwinning als je het zelf via de ingewikkeld ogende HTML-codes hebt geschreven.

“Wat is een belangrijke vaardigheid om te leren als programmeur?” vroeg ik aan de kinderen. De ene na de andere hand vloog omhoog: “Je moet heel slim zijn”, “Je moet kennis van zaken hebben”. “Inderdaad, dat klopt allebei, maar het belangrijkste heb ik nog niet gehoord. Een van de belangrijkste eigenschappen is dat je lui moet zijn als programmeur.” Als programmeur wil je namelijk zoveel mogelijk voor elkaar krijgen met zo weinig mogelijk code. In Bomberbot krijg je de meeste punten als je zo min mogelijk regels code gebruikt om je doel te bereiken. Het grappige was dat dit echt bij de kids bleef hangen: “Helaas, je bent niet lui genoeg geweest, het kan simpeler!”.

Harry Potter

Een memorabele moment was toen ik een jongen die fan was van Michael Jackson en Harry Potter hielp met zijn site over zijn twee favoriete onderwerpen. Hij wilde graag een Harry Potter custom font toevoegen aan zijn site. Toen dat eindelijk was gelukt, was hij zo blij. Als programmeur dien je niet alleen lui te zijn, maar je hebt ook doorzettingsvermogen nodig. Samen hebben we een mooie creatie gemaakt, met gouden Harry Potter letters.

Tussen het computerwerk door, speelden we allerlei fysieke spellen in de gymzaal. Wanneer het weer het toestond gingen we naar buiten.

Scheppen van werelden

Programmeren en websites bouwen geeft kinderen een extra mogelijkheid om uiting te geven aan hun creativiteit. Zo delen zij hun visie op de wereld. Een hele lieve achtjarige jongen met een leeuwen knuffeltje maakte een website over de natuur en bedreigde diersoorten. Zijn lievelingsdier is de tijger.

En natuurlijk was er team Fortnite, een heel hip spel onder pre-pubers op het moment. Een hele reeks aan sites met tips en tricks zijn de cyberspace ingevlogen deze week. Wat hun interesse ook is, 21e eeuwse vaardigheden bekrachtigen kinderen om nieuwe digitale werelden te bouwen. 

 

Kinderen maken impact op de wereld via coderen

Fysiek bouwen kent meer limitaties dan het ontwerpen van een app of website. Delen van kennis en code over de hele wereld kan met één klik. Door kinderen deze vaardigheden te leren, krijgen zij methoden om hun stempel achter te laten. Zoals de negenjarige Anvitha die begon met programmeren toen zij zeven jaar oud was. Zij wilde een app maken waarmee haar tweejarige zus namen van dieren kon leren. Twee jaar later kwam haar app (Smartkins Animals) uit in de Apple App Store. Apple nodigde haar uit om naar de jaarlijkse wereldwijde programmeerconferentie te komen in San Fransisco. Daar was ze de jongste deelnemer. 

Er zijn weinig grenzen aan wat kinderen al voor elkaar kunnen krijgen. Als je als ouder of school de kans hebt om samen te werken met Bomberbot. Mis deze kans niet! Het is niet alleen leerzaam, maar ook ontzettend leuk. Deze zomer ga ik Scratch leren en de Game Editie van de Codekampen begeleiden. Dus wie weet komt je dochter of zoon mij daar wel tegen.

 

 

 
 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...