Het IVN jongeren adviesbureau is een programma voor het voortgezet onderwijs dat scholieren betrokken maakt bij vraagstukken die in hun omgeving spelen. De leerlingen adviseren echte opdrachtgevers over maatschappelijke kwesties. Kees Siderius, projectmanager bij IVN, vertelt hoe dat precies gaat, en wat het oplevert.

Kees brengt middelbare scholieren in contact met de overheid, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties die hen een bestaand probleem voorleggen. Zo komen jongeren op een nieuwe manier met hun eigen omgeving in aanraking. “We vinden onze projecten vooral waardevol omdat we de opvattingen van de jongeren serieus nemen. De wijk waarin hun school staat of de stad waarin ze wonen wordt ineens een plek die ze beter kunnen maken, naar hun eigen inzicht.“

Samen naar circulair
Deze maand startte IVN met het Europese project GEO-CIRCLE. Leerlingen van acht scholen, uit onder andere Polen en Nederland, gaan de komende jaren aan de slag met het thema 'circulaire economie'. "Eén van de vragen die we ze voorleggen is: hoe maak je je eigen schoolgebouw circulair?", vertelt Kees. Ook leren de jongeren over verschillen en overeenkomsten die er tussen landen zijn. Betekent een circulaire economie voor jou in Polen hetzelfde als voor mij in Nederland?

“Dat het een reële opdracht is, maakt het voor leerlingen interessanter dan de zoveelste opdracht uit een schoolboek. Ze zijn extra gemotiveerd. Het is even flink knallen, want hun advies zullen ze persoonlijk aan opdrachtgever en ouders moeten presenteren.” -  Bert Colly, docent Aardrijkskunde die verschillende IVN-projecten heeft begeleid.

Verfrissend advies
Hoewel de scholieren voorheen misschien dachten dat hun mening er voor anderen niet toe deed, worden hun ideeën nu dus dankbaar gehoord. “En,” vertelt Kees, “opdrachtgevers zijn altijd verrast over de ideeën waarmee de jongeren komen.” Het is voor hen verfrissend om advies te krijgen van jonge mensen. Daar blijft het niet bij: de opdrachtgevers omarmen de plannen van de studenten vaak zodanig dat ze voor een deel daadwerkelijk worden uitgevoerd.

,,We zetten wel eens een klas aan het werk voor het ontwerp van een duurzame woonwijk”, vertelt Kees. “Eerst brengen we de leerlingen in contact met experts, maar ze mogen echt vanuit zichzelf aan de slag gaan: hoe zouden zíj de woonwijk het liefste zien?” De klas wordt zo eigenaar van het project, van informatieverzameling tot het uitwerken van een plan. “En de presentatie van het plan is een leuk én serieus feestje op het gemeentehuis."

Jong geleerd is oud gedaan
Wie op zijn vijftiende in een project over energieneutrale huizen duikt en onderzoek mag doen vanuit een persoonlijke nieuwsgierigheid, doet kennis op voor de rest van het leven. Als zulke leerlingen later zelf een huis kopen, weten ze nog dat duurzaamheid een rol speelt in dit proces. “Daarom zijn dit soort projecten een investering in de toekomst”, zegt Kees trots. We zijn er bij IVN van overtuigd dat als je leert over natuur en duurzaamheid, en je voelt je er betrokken bij, dat je de natuur dan ook zal beschermen en bij zal dragen aan een duurzame wereld. Het helpt daarbij als op school aandacht wordt besteed aan maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid. “Ik wil de jongeren meegeven dat ze kritisch mogen zijn, dat ze na mogen denken over de toekomst en dat ze, op school én daarbuiten, nooit moeten stoppen met het stellen van vragen.”

Fotocredit: IVN
 

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...