Verkorte versie van een artikel door Profiel, ga naar originele bron.

Hoe breng je duurzame kennis en waarden in het onderwijs? Rob de Vrind, coördinator van duurzaam MBO, denkt dat het donutmodel ons verder kan brengen. Hij kwam met de term ‘donutonderwijs’, gebaseerd op het donutmodel van de Britse econoom Kate Raworth.
 

Donut economie
Raworth, gebruikt donut als metafoor voor een nieuwe economie. Waarin je binnen de band moet blijven, met voldoende sociale voorzieningen maar binnen de ecologische grenzen. In plaats van ons te richten op economische groei, benadrukt zij een focus op basisbehoeften. Minimaal nodig zijn bijvoorbeeld gendergelijkheid, gezondheidszorg en een sociaal netwerk. De bovengrens gaat over bijvoorbeeld klimaatverandering, afname van biodiversiteit en vervuiling. 
 

Niet alleen de economie moet zorgen binnen deze band te blijven, ook onderwijs kan dit doen. Zodat jongeren leren over de balans tussen een sociale basis en de draagkracht van de aarde. Zodat ze leren hoe ze verantwoorde keuzes kunnen maken.
 

De Vrind raadt aan 'We The People' for The Global Goals te kijken. 

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...