Leren over duurzaamheid door er kunst over te maken. Op middelbare school De Werkplaats gaan ze op deze creatieve wijze met het thema om. Petra Rook, die als docent van beeldende vakken de jongeren begeleidde vertelt erover. “We leren de jongeren te werken met hoofd, hart en handen.”

“De week van de duurzaamheid, begin oktober, was een mooie aanleiding om de kunstwerken te exposeren”, vertelt Petra. In de periode hiervoor, waren haar vwo 6-leerlingen dan ook druk bezig met de afronding. Het is een afwisselende expositie geworden, vindt Petra. ,,De invulling die de jongeren hebben gegeven is heel verschillend doordat we ze alleen het thema ‘Duurzaamheid & Voedsel’ hebben gegeven, en ze verder vrij hebben gelaten.”

Van spijkerbroek tot tuinkers
,,Een mooi werk vind ik bijvoorbeeld dat van een leerling die op een spijkerbroek met zelf geverfde draden heeft geborduurd”, vertelt ze. ,,Het garen werd door het meisje op natuurlijke wijze gekleurd, wat contrasteert met de zwaar vervuilende, chemische stoffen waarmee de broeken worden gemaakt.” Naast de jeans schilderde de leerling de tekst ‘In China dragen niet de mensen, maar de rivieren de kleuren van het seizoen’.

Een heel ander kunstwerk waar de docent enthousiast over vertelt, is van een leerling die tuinkers liet groeien in de vorm van het woord ‘tijd’. ,,Ze maakte foto’s terwijl de plantjes omhoog kwamen, zodat je het woord ziet ontstaan. Naast de planten, legde ze een groeiende berg plastic afval in het beeld. Beide symboliseren de tijd die verloopt, waarbij vooral die groeiende hoop plastic confronterend werkt.”
 


Eerst kennis, dan creatie

Petra liet haar vwo 6-leerlingen zoals gezegd volledig op hun eigen manier aan de slag gaan met duurzaamheid. “Tijdens een rondleiding bij Griftsteede kregen ze eerst uitleg over duurzame initiatieven en over het maken van duurzame kunst.” Door eerst kennis op te doen, kunnen de scholieren daarna op een geïnformeerde manier creatief bezig gaan, is de gedachte.

Het is een werkwijze die bij de school heel gewoon is. “we onze leerlingen zelf dingen ontdekken”, legt Petra uit. Dat de scholieren zelf hun kunstvorm mochten kiezen, is ook erg passend bij de onderwijsinstelling. “Wat in je zit, moet je ontplooien. We willen iedere leerling helpen worden wie ze zijn.”

'We willen iedere leerling helpen worden wie ze zijn'

De Werkplaats is een school in Bilthoven waar de leerlingen ‘werkers’ en docenten ‘medewerkers’ worden genoemd, en gelijkwaardig worden behandeld. Het onderwijsconcept werd al in 1926 door pedagoog en onderwijsvernieuwer Kees Boeke bedacht. “We zijn gelijkwaardig, en werken samen”, vat Petra samen.

De expositie is tot en met 10 december te zien bij kinderboerderij Griftsteede in Utrecht

 

 
Er is duidelijk vraag naar duurzame professionals bij werkgevers, van Unilever tot de bakker om de hoek. Nu het aanbod nog. Daar dragen wij aan bij.
 

Over ons

ToekomstBehendig.nl is een van de projecten van Groene Generatie, het Groene Brein en Studenten voor Morgen. Wij stimuleren duurzame ontwikkeling door middel van campagnes, onderzoek en slimme producten.

Lees meer...